Jul 23, 2007

Malaysia Merdeka Lagi

Malaysia akan menyambut Hari Kemerdekaan tak lama lagi. Dah tak lama lagi. Tak silap aku ini kemerdekaan yang ke 50 tahun. Betul ke?

Maaflah, jika nak cakap pasal Malaysia, rasanya ada berpuluh ribu alasan kenapa aku tak puas hati. Bukan dari segi pentadbiran negara saja yang aku tak betah untuk terima, malah rakyat Malaysia sendiri banyak yg ketegaq. Apa tu ketegaq? Ntahlah, aku sendiri kurang pasti. Rasanya ia sesuatu yang negatif.

Ye, rakyat Malaysia ni dah masuk kategori 'Tak dapek den nak nolong eh'. Kenapa? Banyak sebabnya tapi rasa malas pulak nak huraikan satu2 kat sini. Itulah, salah satu dari penyakit rakyat Malaysia. Malas! Pemalas! Nak masukkan sampah ke dalam tong sampah pun malas. Buang sampah merata-rata walaupun depan mata ada tulis 'Jangan Buang Sampah Di Sini'. Haa... kat situlah yang dia nak buang sangat. Malas ar nak cerita.

Jalan raya lagi satu. Itu dah jadi medan peperangan mat-mat rempit. Bukan mat rempit je, masuk sekali la mat remput. Ehmm.. apa namanya pemandu kereta yang bawak kereta macam kena kejar dengan polis lepas buat rompakan kat Gombak? Bukan mat remput ke? OK, apa-apa sajalah. Pendek kata, bila dah masuk jalan raya, semua orang bawak kenderaan masing-masing pada kadar halaju yang mereka tetapkan sendiri. Tak peduli la nak kena saman ke apa Rakyat Malaysia semua kaya-kaya apa. Bila-bila masa boleh bayar saman. Alah, saman. Apa sangatlah nak bayor saman tu. Malas ar nak cerita.

Manners, atau dalam Bahasa Malaysianya, budi bahasa. Bila orang cakap orang Malaysia ni kurang ajaran, tau pulak depa nak melenting. Apa, tak betul ke? Pembuli jalan raya ada merata tempat kat Malaysia ni. Yang dok buat dajal pun ada di mana-mana. Memang la takat tak tolong bukak pintu asa orang nak masuk Maybank tu bukanlah satu ukuran di mana kita boleh cakap orang tu ada budi bahasa ke idak. Tapi kita memang takde budi bahasa la. Memotong barisan masa kereta-kereta beratur tunggu giliran untuk masuk ke laluan, tak kurang ajar ke? Bila kita biarkan aje sorang datuk yang jalan terbongkok-bongkok melintas jalan raya, berbudi bahasakah kita? Bila masing-masing berselisih bahu di pasar malam, jangan kata nak tegur, senyum pun belum tentu lagi, maka kita ini bangsa yang berbudi bahasa ke? Malas ar nak cerita.

SELAMAT MENYAMBUT HARI MERDEKA YANG KE-50.

No comments: